'18/1/8 〜 1/21森田一朗写真展「時代の光と闇」1960年~1990年

新画廊 展示室 A&B / 入場料500円(展覧会室AB共通) ※会期中無休
森田一朗写真展「時代の光と闇」1960年~1990年

Ichiro Morita Photo Exhibition
"Light and Shadow of the Times"
1960-1990

森田一朗写真展

時代の光と闇

1960年~1990年

会期中無休
展示室AB共通・入場料500円
2018年1月8日(月・祝)~1月21日(日)

1968年1月17日、佐世保に、米国の原子力空母エンタープライズが入港した。

警察の警備体制は、直接、デモ規制に当る乱闘服の制服部隊4,530人、情報収集に当る特科部隊1,293人、合計5,823人。

輸送車148台、催涙弾千発、防石タテ4170、シナイ警棒40本。

1月17日朝、佐世保に着いた三派系全学連の学生は約800人。

バリケードをこわしにかかる学生たちに催涙弾が投げられ、放水された。

ずぶぬれの学生が警官隊に投げる石も、散発的で権力の厚い壁はびくともしなかった。

敗戦後の焼け野原のまちまちに鳴り響いたサーカス団の呼込みのトランペットの響きが、新しい時代への予感がした。

変貌する、山谷・浅草・原宿の人々の生きざまに興味はつきない。

森田一朗

森田一朗写真展「時代の光と闇」1960年~1990年

ヴァニラ画廊では、1月8日~1月21日の期間で、ドキュメンタリーカメラマンの森田一朗の展覧会を開催いたします。

本展では、1960年から1990年までに、氏が切り取った時代の記録の中から、およそ260点をオリジナルプリントで展示いたします。

全共闘、サーカス、見世物、変わりゆく東京、そして生きる人々の面差し。
そこには、人間の営みのダイナミズムと儚さが共存しています。

沈黙するモノクロのコントラストの中に浮かび上がる世界のありようを、真っすぐに捉えた貴重な記録を、是非ご高覧下さい。

森田一朗

森田一朗プロフィール

1939年東京生まれ。サーカス・見世物・ストリップ・バイクライダー・女子プロレスなどと、アジアの情勢を追う。
現代書館「マージナル」編集委員。岩波書店のグラフィック・レポートなどの制作に参加。また、日本の近代史のなかに埋もれかけた写真映像の発掘・紹介に力を注いでいる。

著書に都市生活者を記録した写真集『東京ストリート』三一書房(1993)。
『あわき夢の街 トーキョー』現代書館(1998)。

編著として、明治フラッシュバックシリーズ『働く人びと』
『ホテル』『サーカス』『遊郭』筑摩書房(1998)。

Ichiro Morita Photo Exhibition “Light and Shadow of the Times” 1960-1990

Period: January 8 (Mon., Holiday) to 21 (Sun.), 2018 (The gallery is open throughout the exhibition period)
Admission fee: 500 yen (for both Exhibition Rooms A and B)

Vanilla Gallery is proud to present an exhibition of Ichiro Morita, a documentary photographer, from January 8 to 21, 2018.
This exhibition displays approx. 260 original prints from the records of the times taken by Morita for the period from 1960 to 1990.
All-Campus Joint Struggle League, circuses, spectacles, changing Tokyo and faces of people living there. In all these place, dynamism and evanescence of human behavior coexists.
Please enjoy precious photos that directly recorded the truths of the world emerging from silent monochrome contrasts.

Profile of Ichiro Morita

Born in Tokyo in 1939. Morita has been actively pursuing Asian situations, including circuses, spectacles, striptease, motorcycle riders, and women’s professional wrestling, etc. He was a member of editorial board of the cultural magazine “Marginal” by Gendaishokan. He has participated in the production of “Graphic Report” by Iwanami Shoten, etc. He has also been engaged in discovering/introducing photographic images obscured in modern history of Japan.

His published work includes photo books that captured urban life: “Tokyo Street” by San-ichi Publishing (1993) and “Awaki Yume No Machi Tokyo” by Gendaishokan (1998). Morita has also edited Meiji Flashback series “Hataraku Hitobito” (working people), “Hotels”, “Circuses”, and “Yukaku” (licensed quarters) by Gendaishokan (1998).

On January 17, 1968, the U.S. nuclear-powered aircraft carrier Enterprise entered Sasebo Port in Japan. The policing arrangements included a total of 5,823 officers (4,530 officers in riot uniforms directly involved in protest control and 1,293 special forces officers involved in information collection), 148 carrier vehicles, 1,000 tear bombs, 4,170 anti-riot shields, and 40 police batons. The number of students from the three groups of the National Federation of Students' Self-Government Associations arrived in Sasebo Port in the morning of January 17 was approx. 800. Tear bombs were thrown and water cannons fired into the students trying to tear down barricades. Stones thrown against police officers by soaking students were sporadic, and the thick wall of the authority was utterly unmoved.

The sounds of trumpet played by circus barkers rang through the streets of the destroyed areas after losing the war gave the impression of a coming new era.

People’s lives in ever-changing Sanya, Asakusa, and Harajuku areas never lack interest. (Ichiro Morita)